پیستوله پاشش اتوماتیک

انواع روش‌ پاشش رنگ و مواد

منظور ما از «پاشش رنگ و مواد» پاشش کردن کلیه رنگ‌های مایع، چسب‌ها و دیگر مواد قابل پاششی است که جهت پوشش‌دهی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان پاشش رنگ و مواد را به دو روش «دستی» و «اتوماتیک» تقسیم نمود. در این بخش به بررسی پیستوله اتوماتیک پرداخته می‌شود:

روش رنگپاشی اتوماتیک

در روش رنگپاشی اتوماتیک (Automatic paint spraying) دستگاه/ماشین عمل نقاشی را بصورت اتوماسیون صنعتی به عهده دارد و معمولا این روش مناسب کارخانجات بزرگ است که حجم پاشش رنگ زیاد و پیوسته دارند. از مزیت‌های این روش می توان کاهش خطای انسانی و کیفیت بالای تولید و از معایب آن می توان به هزینه زیاد تجهیزات و نگهداری آنها در مقایسه با روش دستی اشاره کرد. رنگپاشی اتوماتیک توسط پیستوله اتوماتیک صورت می‌گیرد که به کمک یک جعبه فرمان و شیرهای برقی یا پنوماتیکی کنترل می‌شود.

نصب پیستوله اتوماتیک

پیستوله‌ اتوماتیک به دور از دسترس انسان عمل می‌کند و به سه حالت قابل نصب و استفاده می‌باشد:

۱. نصب به یک جایگاه ثابت:
در این حالت پیستوله ثابت بوده و محصولی که باید رنگپاشی شود در حال حرکت هستند و از جلوی پیستوله عبور می‌کنند تا رنگ روی آنها پاشش شود. این حالت در صنابع غذائی، بسته‌بندی، داروسازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. نصب به یک نوسان‌کننده دو محوره:
در این حالت پیستوله در دو محور حرکت می‌کند و محصولی که باید رنگپاشی شود یا ثابت است و یا از جلوی پیستوله حرکت و عبور می‌کند. این حالت در صنایع کابینت‌سازی، خودروسازی، رادیاتورسازی، قطعه‌سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوسان‌کننده مورد استفاده در این حالت متناسب با هندسه محصول و نوع خط رنگ می‌تواند بصورت عمودی و یا افقی حرکت کند.

۳. نصب به یک بازوی روباتیک چند محوره:
در این حالت پیستوله به دور محصولی که باید رنگپاشی شود می‌چرخد و جابجا می ‌شود و عملیات پاشش رنگ را با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد. این حالت در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، مبلمان‌سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پیستوله اتوماتیک

پیستوله‌ اتوماتیک از لحاظ  فشار اتمیزاسیون هوای فشرده (Atomization air) به چندین گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. فشار هوا صفر – فن‌آوری ایرلس (Airless):
در پیستوله ایرلس فشار هوای اتمیزاسیون صفر است. پیستوله بدون هوای فشره رنگ را اتمیزه و پاشش می‌کند و تنها عامل اسپری شدن رنگ، فشار خود رنگ و برخورد آن با نازل پیستوله است. این گروه از پیستوله‌های اتوماتیک یک ورودی رنگ و یک ورودی هوای کنترل (Controlling air) دارند. پیستوله‌ اتوماتیک ایرلس جزو پیستوله‌های فشار بالا محسوب می‌گردد که فشار پاشش رنگ در آن بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ بار است. بنابرین تنها با پمپ رنگپاش فشار بالا کار خواهد کرد و با مخازن تخت فشار قابل استفاده نمی‌باشد.

پیستوله اتوماتیک ایرلس قدرت پاشش مواد غلیظ و قابلیت اتمیزاسیون بسیار بالائی دارد و در صنایع لاستیک‌سازی، بشکه‌سازی، قطعه‌سازی و برای مصارفی همچون پاشش عایق، رزین، رنگ‌های غلیظ بکار برده می‌شود.

۲. فشار هوا ۰.۱ الی ۰.۷ بار – فن‌آوری اچ وی ال پی (HVLP):
در پیستوله HVLP عامل اسپری شدن رنگ، فشار هوای اتمیزاسیون بسیار کم است. این گروه از پیستوله‌های اتوماتیک یک ورودی رنگ، یک ورودی هوای اتمیزاسیون (Atomization air) و یک ورودی هوای کنترل (Controlling air) دارند. پیستوله‌ اتوماتیک HVLP جزو پیستوله‌های فشار پائین محسوب می‌گردد که فشار پاشش رنگ آن بین ۱ الی ۸ بار است. بنابرین تنها با پمپ رنگپاش فشار پائین و یا مخزن تحت فشار کار خواهد کرد.

پیستوله اتوماتیک HVLP قدرت پاشش مواد رقیق، قابلیت اتمیزاسیون خوب و میزان صرفه‌جوئی بسیار بالائی دارد و در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، چوب و فلز، غذائی و داروئی و برای مصارفی همچون پاشش رنگ، مواد خوراکی، چسب و غیره بکار برده می‌شود.

۳. فشار هوا ۰.۷ الی ۱.۵ بار – فن‌آوری اچ وی ال پی پلاس (HVLP Plus):
در پیستوله HVLP Plus عامل اسپری شدن رنگ، فشار هوای اتمیزاسیون بسیار نسبتا کم است. این گروه از پیستوله‌های اتوماتیک یک ورودی رنگ، یک ورودی هوای اتمیزاسیون (Atomization air) و یک ورودی هوای کنترل (Controlling air) دارند. پیستوله‌ اتوماتیک HVLP Plus جزو پیستوله‌های فشار متوسط محسوب می‌گردد که فشار پاشش رنگ آن بین ۱ الی ۸ بار است. بنابرین تنها با پمپ رنگپاش فشار پائین و یا مخزن تحت فشار کار خواهد کرد.

پیستوله اتوماتیک HVLP Plus قدرت پاشش مواد رقیق، قابلیت اتمیزاسیون بسیار خوب و میزان صرفه‌جوئی خوب دارد و در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، چوب و فلز، غذائی و داروئی و برای مصارفی همچون پاشش رنگ، مواد خوراکی، چسب و غیره بکار برده می‌شود.